Maat & ritme

Het is de bedoeling om ook goed in de maat te spelen maar in het begin moet je niet te veel vragen.

Vooral het zingen is erg belangrijk. Denk erom, vooral bij leerlingen met een verstandelijke beperking gaat het zingen soms moeilijk; vooral ritmisch. En als deze mensen spraakproblemen hebben dan merk je dat natuurlijk ook bij het zingen. Heel veel geduld is belangrijk. De leerling moet merken dat hij of zij fouten mag maken. Vooral niet overvragen.

Na het zingen van de liedjes en meeklappen met de maat is het belangrijk om aan te leren op welke manier de lengte van de noten wordt aangegeven.

De maatsoort wordt niet aangegeven, zodat er voldoende ruimte blijft voor het zetten van de blokken. We maken wel maatstrepen. De begeleiders zullen ook zonder deze aanduiding de maatsoort zien.

De lengte van de noten kun je aangeven door het blok langer te maken. Je kunt ook twee noten van één tel met elkaar verbinden door een boog.

Noem zo'n boog dan touwtje. je moet die noten aan elkaar verbinden dus langer vasthouden.

De lengtes , die we kunnen maken zijn:

4 tellen, 3 tellen, 2 tellen en een halve tel.  Zie hieronde een paar voorbeelden.

Het bekende liedje "boer wat zeg je van mijn kippen" kan er op drie manieren uitzien:

Bij het derde voorbeeld: de derde tel naar rechts, dus dichter bij de volgende eerste.

Een grijze driehoek is een rustteken.

Moet het een achtste rust zijn dan wordt de driehoek kleiner.(ongeveer de helft)

Ingewikkelde ritmen probeer ik te vermijden. Deze kan je het beste puur auditief benaderen, zoals dat ook in het normale notenschrift wel gebeurd. Een leerling zal in dat geval niet genoeg hebben aan de notatie. Begeleiding blijft dan heel belangrijk.

Toch even een paar voorbeelden zoals het kan.

Bij het voorbeeld hiernaast is te zien hoe je een beslissing neemt of je wel of niet met een touwtje (bogen) werkt.

Twee maten achter elkaar met hetzelfde maar de tweede maat geniet de voorkeur omdat het rustiger is. Daar gaat het steeds om als je muziek aanmaakt.

Als een leerling net begonnen is moet je niet meteen met bogen werken. Vooral bij meerstemmig materiaal moet je steeds beslissingen nemen of je wel of niet gebruik maakt van de overbinding.